Świadectwo energetyczne to obowiązek, który wszedł w życie wraz z nowymi przepisami ustanowionymi 28 kwietnia 2023 roku. To właśnie wtedy weszły w życie nowe wymagania dedykowane nie tylko dla nowo powstałych domów czy mieszkań w budynkach wielorodzinnych, ale również dla tych już wcześniej zbudowanych. Warto zapoznać sie z nowymi regulacjami, by wiedzieć, kiedy należy wyrobić dane świadectwo, kto zaleca jego wykonanie i w końcu - jakie będą kary za brak zastosowania się do przepisów.
Świadectwo energetyczne budynku to innym słowy paszport energetyczny
stanowiący zbiór najważniejszych danych oraz wskaźników, które określają
całkowite zapotrzebowanie danego obiektu na energię elektryczną,
zapewniając tym samym jej niezbędną ilość do prawidłowego użytkowania
budynku. W paszporcie tym znajdują się informacje na temat
zapotrzebowania na energię wykorzystaną w celu ogrzewania, wentylacji,
klimatyzacji, oświetlenia, przygotowania ciepłej wody. Dodatkowo określa
on pochodzenie energii oraz emisję dwutlenku węgla przez budynek,
którego dotyczy dokument. Jak widać to szereg niezbędnych danych, które
składają się na certyfikat energetyczny wykonywany w oparciu o ocenę
energetyczną. Od 28 kwietnia 2023 roku świadectwo to jest obowiązkowe.
Mówi o tym nowelizacja ustawy o charakterystyce energetycznej budynków, a
także ustawy Prawo budowlane. Za nieprzestrzeganie przepisów grożą
bardzo wysokie kary, sięgające nawet kilku tysięcy złotych.
Świadectwo energetyczne to obowiązek, który spoczywa na konkretnych grupach osób. Są to:
Jak widać obowiązek posiadania świadectwa energetycznego nie dotyczy
wszystkich osób mających własną nieruchomość. Warto mieć tego świadomość
i odpowiednio przygotować się do obowiązujących przepisów prawnych.
Jeśli chodzi o wykonanie paszportu energetycznego, to jego zlecają go konkretne jednostki:
Świadectwo energetyczne, które od 28 kwietnia 2023 roku weszło w życie jako obowiązek prawny, stanowi kompletną charakterystykę energetyczną danego obiektu. Cena tego dokumentu może się wahać w zależności od tego, w jakim miejscu się o niego ubiegamy. Większe miasta narzucają nieco wyższą opłatę. Za paszport należy uiścić od 500 do nawet 1000 zł. Certyfikat ten jest ważny przez okres 10 lat, chyba że w trakcie dojdzie do termomodernizacji, zmian systemów ogrzewania czy wymiany okien. Wtedy wymaga się jego ponowne wystawienie.
Lalak Development Sp. z o.o.
20-093 Lublin, ul. Chodźki 10a
REGON: 061618379
NIP: 9462646178
Kapitał zakł.: 12 138 500,00 zł
Lalak Nieruchomości Sylwester Lalak
20-093 Lublin, ul. Chodźki 10a
REGON: 432497322
NIP: 7121909753
Meblohurt Sp. z o. o.
20-093 Lublin, ul. Chodźki 10a
REGON: 060268003
NIP: 9462528220
Kapitał zakł.: 100 000,00 zł
Lalak Investment Sp. z o.o.
20-093 Lublin, ul. Chodźki 10a
REGON: 061607542
NIP: 9462645641
Kapitał zakł.: 12 907 000,00 zł
Lalak Holding Sp. z o.o.
20-093 Lublin, ul. Chodźki 10a
REGON: 146904406
NIP: 5272701392
Kapitał zakł.: 3 016 700,00 zł